Den røde tråd - Skolens idrætskanon

Skolens udviklingslinje er med til at sikre kvaliteten i idrætsundervisningen i elevernes skoletid. Det er undervisernes rettesnor for hvad, hvornår og hvordan, den gode undervisning skal finde sted. 

I faget idræt skal eleverne udvikle kropslige, idrætslige, sociale og personlige kompetencer. Dette gør eleverne gennem alsidig idrætsudøvelse, som tager afsæt i indholdsområderne redskabsaktiviteter, boldspil og boldbasis, dans og udtryk, kropsbasis samt løb, spring og kast.

Arbejdet med indholdsområderne handler om alt fra, at kunne indgå i simple lege til, at kunne anvende og sammensætte svære bevægelsesmønstre.

Nymarkskolens udviklingslinje beskriver i grove træk, hvordan eleverne fra indskoling til udskoling arbejder med det enkelte indholdsområde.

 

Udviklingslinjer
  • Redskabsaktiviteter

    Indskoling

    Småredskaber: hulahopringe, sjippetove, faldskærm, stylter. Balance på forskellige redskaber. 

    Redskabsbaner. 

    Afsæt svæv landing.  

    Rulle, trille, krydsbevægelser, holde sin egen kropsvægt. 

    Håndstand, hovedstand, vejrmøller. 

    Mellemtrin

    Vedligeholdelse af: Kropsbasis øvelser, forlæns og baglæns rulle, hovedstand, håndstand, vejrmølle. 

    Nye: lavt overslag, kraftspring, modtagning. 

    Udskoling

    Vedligeholdelse af: Rulle, håndstand, vejrmølle, lavt overslag. 

    Nyt: overslag, forlæns rotation. Sammensatte bevægelser, 

    Modtagning.  

    Bevægelsesanalyse.  

    Parkour.  

  • Boldspil og boldbasis

    Indskoling

    Leg med bolden. 

    Kaste, gribe, sparke.  

    Modtage og aflevere forskellige boldtyper 

    Boldbasis. Spille introduktions spil, såsom partibold. Bold med forskellige kropsdele og forlænget arm, såsom ketcher.   

    Spil på små baner. 

    Mellemtrin

    Boldtilvænning i forskellige spil med forskellige typer bolde (teknik) med og modspilsøvelser.

    Småspil med afbrydelser (taktik) fx kidsvolley.

    Færdige spil fra forskellige boldspilsfamilier.  

    Udskoling

    Forskellige boldspilsfamilier: Boldspil med forlænget arm, netboldspil, kaosspil og hånd- og fodspil  

    Spilhjulet. Udviklingsspil (alternative spil).  

  • Dans og udtryk

    Indskoling

    Følge en simpel rytme. Afprøve forskellige kropslige udtryk, såsom mimik, følelser med kroppen gennem stopdans, spejling, kongens efterfølger. Folkedanse, smådanse, sanglege m.m. 

    Koreografi (danseserie). Eksempelvis just dance/Tik Tok som inspiration 

    Par og gruppe samarbejde i forhold til sanser. 

    Leg til musik. 

    Historiefortælling.

    Mellemtrin

    Stopdans (Laban - når musikken slukker laves en figur), kongens efterfølger med udvikling, mindre sammensatte rytme-/dansesekvenser, elevinddragelse.

    Præsentation af forskellige udtryksformer/danse stilarter i grupper, parvis eller alene. 

    Bevægelsesdrama. 

    Stomp med og uden bold.  

    Individuelt, par og/eller gruppeaktivitet.  

    Udskoling

    Præsentation og skabe koreografier til musik med inddragelse af musikforståelse, laban/Bess, performance. 

    Skabe, udtrykke, analysere dans. 

    Undersøgende på dansestilarter. 

    Elevinddragelse.  

    Grupper, parvis eller alene. 

  • Løb, spring og kast

    Indskoling

    Stafetter, distance løb med legende tilgang. 

    Afsæt, svæv og landing.  

    Kasteteknikker med forskellige typer redskaber. (Lille, stor, blød, hård mv.) 

    Mellemtrin

    Øve, træne, konkurrere indenfor: 60 m, 800 m, stafet løb. 

    Højde- og længdesprings teknikker 

    Boldkaststeknikker jf. Med forskellige kastereskaber. 

    Repetition teknik: løb/tilløb, afsæt, spring, svæv og kast.

    Udskoling

    Nærmer sig færdige discipliner 

    Selvrefleksion og evaluering (fejlretning) af bevægelserne. Herunder videoanalyser. 

    Bevægelsesanalyse. 

    Nyt i udskoling: X-kamp, dogme atletik, paraatletik.

  • Fysisk træning

    Indskoling

    Legende tilgang til den fysiske træning med egen kropsvægt samt inddragelse af forskellige materialer som fx bolde. 

    Mellemtrin

    Forskellige typer af træning, herunder udholdenheds- og styrketræning. 

    Opvarmningsprogrammer og Viden om opbygningen af en opvarmning. 

    Træning med egen kropsvægt. 

    Individuelt, par og/eller gruppeaktivitet. 

    Udskoling

    Skabe opvarmningsprogrammer.  

    Styrke, kondition og smidighed. 

    Grundtræningsformerne. Alternative træningsformer, Crossfit.  

  • Kropsbasis

    Indskoling

    Motorik: Rulle, trille, kravle, krybe. Krydsbevægelser, balance, hoppe, hinke, springe i forskellige bevægelsesmiljøer.  

    Spænding, afspænding, taktile øvelser. Yoga 

    Opdagelse af kroppens muligheder og kunnen.

    Mellemtrin

    Fortsat motorisk træning. 

    Kropsspænding, akrobatik. Sætte grundlæggende bevægelser i anvendelse i leg og opvarmning. 

    Yoga 

    Udskoling

    Akrobatik, Motorik, balance, mindfullness 

Siden er sidst opdateret 30. november 2022