Den røde tråd - Skolens idrætskanon
Skolens udviklingslinje er med til at sikre kvaliteten i idrætsundervisningen i elevernes skoletid. Det er undervisernes rettesnor for hvad, hvornår og hvordan, den gode undervisning skal finde sted.
I faget idræt skal eleverne udvikle kropslige, idrætslige, sociale og personlige kompetencer. Dette gør eleverne gennem alsidig idrætsudøvelse, som tager afsæt i indholdsområderne redskabsaktiviteter, boldspil og boldbasis, dans og udtryk, kropsbasis samt løb, spring og kast.
Arbejdet med indholdsområderne handler om alt fra, at kunne indgå i simple lege til, at kunne anvende og sammensætte svære bevægelsesmønstre.
Nymarkskolens udviklingslinje beskriver i grove træk, hvordan eleverne fra indskoling til udskoling arbejder med det enkelte indholdsområde.
-
Redskabsaktiviteter
Indskoling
Småredskaber: hulahopringe, sjippetove, faldskærm, stylter. Balance på forskellige redskaber.
Redskabsbaner.
Afsæt svæv landing.
Rulle, trille, krydsbevægelser, holde sin egen kropsvægt.
Håndstand, hovedstand, vejrmøller.
Mellemtrin
Vedligeholdelse af: Kropsbasis øvelser, forlæns og baglæns rulle, hovedstand, håndstand, vejrmølle.
Nye: lavt overslag, kraftspring, modtagning.
Udskoling
Vedligeholdelse af: Rulle, håndstand, vejrmølle, lavt overslag.
Nyt: overslag, forlæns rotation. Sammensatte bevægelser,
Modtagning.
Bevægelsesanalyse.
Parkour.
-
Boldspil og boldbasis
Indskoling
Leg med bolden.
Kaste, gribe, sparke.
Modtage og aflevere forskellige boldtyper.
Boldbasis. Spille introduktions spil, såsom partibold. Bold med forskellige kropsdele og forlænget arm, såsom ketcher.
Spil på små baner.
Mellemtrin
Boldtilvænning i forskellige spil med forskellige typer bolde (teknik) med og modspilsøvelser.
Småspil med afbrydelser (taktik) fx kidsvolley.
Færdige spil fra forskellige boldspilsfamilier.
Udskoling
Forskellige boldspilsfamilier: Boldspil med forlænget arm, netboldspil, kaosspil og hånd- og fodspil
Spilhjulet. Udviklingsspil (alternative spil).
-
Dans og udtryk
Indskoling
Følge en simpel rytme. Afprøve forskellige kropslige udtryk, såsom mimik, følelser med kroppen gennem stopdans, spejling, kongens efterfølger. Folkedanse, smådanse, sanglege m.m.
Koreografi (danseserie). Eksempelvis just dance/Tik Tok som inspiration.
Par og gruppe samarbejde i forhold til sanser.
Leg til musik.
Historiefortælling.
Mellemtrin
Stopdans (Laban - når musikken slukker laves en figur), kongens efterfølger med udvikling, mindre sammensatte rytme-/dansesekvenser, elevinddragelse.
Præsentation af forskellige udtryksformer/danse stilarter i grupper, parvis eller alene.
Bevægelsesdrama.
Stomp med og uden bold.
Individuelt, par og/eller gruppeaktivitet.
Udskoling
Præsentation og skabe koreografier til musik med inddragelse af musikforståelse, laban/Bess, performance.
Skabe, udtrykke, analysere dans.
Undersøgende på dansestilarter.
Elevinddragelse.
Grupper, parvis eller alene.
-
Løb, spring og kast
Indskoling
Stafetter, distance løb med legende tilgang.
Afsæt, svæv og landing.
Kasteteknikker med forskellige typer redskaber. (Lille, stor, blød, hård mv.)
Mellemtrin
Øve, træne, konkurrere indenfor: 60 m, 800 m, stafet løb.
Højde- og længdesprings teknikker
Boldkaststeknikker jf. Med forskellige kastereskaber.
Repetition teknik: løb/tilløb, afsæt, spring, svæv og kast.
Udskoling
Nærmer sig færdige discipliner.
Selvrefleksion og evaluering (fejlretning) af bevægelserne. Herunder videoanalyser.
Bevægelsesanalyse.
Nyt i udskoling: X-kamp, dogme atletik, paraatletik.
-
Fysisk træning
Indskoling
Legende tilgang til den fysiske træning med egen kropsvægt samt inddragelse af forskellige materialer som fx bolde.
Mellemtrin
Forskellige typer af træning, herunder udholdenheds- og styrketræning.
Opvarmningsprogrammer og Viden om opbygningen af en opvarmning.
Træning med egen kropsvægt.
Individuelt, par og/eller gruppeaktivitet.
Udskoling
Skabe opvarmningsprogrammer.
Styrke, kondition og smidighed.
Grundtræningsformerne. Alternative træningsformer, Crossfit.
-
Kropsbasis
Indskoling
Motorik: Rulle, trille, kravle, krybe. Krydsbevægelser, balance, hoppe, hinke, springe i forskellige bevægelsesmiljøer.
Spænding, afspænding, taktile øvelser. Yoga
Opdagelse af kroppens muligheder og kunnen.
Mellemtrin
Fortsat motorisk træning.
Kropsspænding, akrobatik. Sætte grundlæggende bevægelser i anvendelse i leg og opvarmning.
Yoga
Udskoling
Akrobatik, Motorik, balance, mindfullness